Skip to content

Blog

Een Leesbaar jaarverslag schrijven

Een leesbaar jaarverslag schrijven!

Het jaarverslag: elk jaar is het weer een behoorlijke opgave voor de meeste ondernemers. In de praktijk heb ik het geworstel en gezwoeg van klanten regelmatig voorbij zien komen. Een jaarverslag is natuurlijk verplicht, maar je kunt het ook slim commercieel inzetten. Met een goed en leesbaar jaarverslag kun je potentiële klanten overtuigen van jouw product of dienst(verlening). Maar hoe zorg je nu dat je een jaarverslag schrijft dat gelezen wordt?

Schrijf voor de doelgroep

De belanghebbenden vormen de doelgroep voor je jaarverslag, maar helaas is deze groep niet echt homogeen. Zo zijn aandeelhouders en potentiële investeerders andere lezers dan eigen werknemers. Zorg er dus voor dat je een leesbare schrijfstijl aanhoudt, zodat je alle lezers binnen je doelgroep aanspreekt. Vermijd ambtelijke taal en houd het begrijpelijk.

Kort maar krachtig

Je kent ze ongetwijfeld: de boekwerken van jaarverslagen. Mooi vormgegeven, met keurige illustraties en een stapel bijlagen erbij. Toch is minder in het geval van een jaarverslag juist méér. Een klein, kort en bondig jaarverslag nodigt uit tot lezen en schrikt je lezers niet af.

Samenvatten helpt!

In het jaarverslag kun je elk hoofdstuk eindigen met een korte samenvatting of een mindmap. Maar je kunt er ook voor kiezen om het gehele jaarverslag samen te vatten en deze samenvatting naar de belanghebbenden te versturen. Willen ze na het lezen van de samenvatting toch nog ‘the real deal’ inzien? Dan kunnen ze die natuurlijk altijd bij je opvragen.

Het jaarverslag als website

Een totaal andere manier om je jaarverslag te presenteren is door deze de vorm te geven van een website. De teksten schrijf je dan (of laat je schrijven) in webpagina’s, compleet met zoekwoordenoptimalisatie (SEO) voor een betere vindbaarheid in zoekmachines zoals o.a. Google. De jaarverslagwebsite is een interactieve, moderne en speelse manier om je verslag naar buiten te brengen.

Back To Top